Google Ads

Search Ads

Google Search Ads zijn betaalde advertenties in Google die getoond worden als iemand op een van uw zoekwoorden in google zoekt. U betaalt alleen per klik en die klik komt dus van iemand die zoekt naar iets dat u aanbiedt. Natuurlijk is het beter als uw website gewoon goed vindbaar is zonder te betalen voor adverteren. Maar zolang de advertenties meer opleveren dan ze kosten is het aan te bevelen om te investeren in Google Ads. Of dat ook voor uw bedrijf geldt is gewoon een kwestie van proberen, want het is redelijk goed te meten. U moet daar wel een half jaar voor uittrekken, want dat is de tijd die nodig is om door middel van optimalisaties het maximale eruit te kunnen halen. U kunt wel met een klein budget beginnen en als u merkt dat het meer oplevert dan kost, dan heeft het zin om het budget op te schroeven.

Display Ads

Google display Ads worden getoond op websites die deel uitmaken van het Google display netwerk. Dat zijn websites zoals nu.nl of youtube.com en gmail.com. Deze advertenties bestaan uit afbeeldingen, animaties of filmpjes. De advertenties worden dus niet getoond aan degene die actief zoekt in een zoekmachine, maar aan diegene die over het internet over verschillende websites surft die weliswaar met het onderwerp te maken hebben dat u heeft ingesteld. Er kan dus een breder publiek worden aangesproken en is ideaal om naamsbekendheid te genereren. Kliks op display advertenties zijn ook minder duur, omdat het vaak ook mensen betreft die voorlopig nog niet tot aankoop overgaan in vergelijking met een klik op een search advertentie.

Er kan getarget worden op verschillende topics of op audiences. Dat laatste kan een re-marketinglijst zijn. Mensen die uw website hebben verlaten krijgen dan nadat ze doorsurfen, advertenties te zien die ze alsnog tot aankoop op uw site kunnen overhalen.

Kritische Succes Factoren

Het is belangrijk dat u het volgende vooraf bedenkt, want dat moet natuurlijk tot uiting komen in uw advertenties. Doet u dit niet alleen voor uw bedrijf in het algemeen, maar bovendien ook per productgroep of dienst.

  • Wat maakt uw onderneming uniek?
  • Wat is doorslaggevend voor het succes van uw onderneming?
  • Wat zijn uw kerncompetenties?

Doelgroep en segmenten

Beschrijf vooraf per campagne zo goed mogelijk wie uw ideale klanten zijn waarop we de campagnes kunnen gaan targetten.
B2B B2C
Leeftijd Branche
Geslacht Aantal werknemers
Regio Vestigingsplaats
Opleiding Omzet
Beroep Type bedrijf
Functie
Interesses

Google Ads account inrichten

  • Login op https://ads.google.com/ en maak uw eerste Search Campagne. Let op dat u een regulier Adwordsaccount aanmaakt en dus geen Adwords Express account, dat lang niet alle mogelijkheden biedt als de reguliere versie. 
  • Stuur uw Google Ads account's Customer ID number aan studiomonelli@gmail.com.
  • Bedenk hoe u uw account wilt structureren in Campagnes en Adgroups. Veel instellingen zoals dagbuget, biedstrategie, start- en einddatum, locatie worden op het hogere Campagne niveau ingesteld. De onderliggende Adgroups moet u zien als thema's, bedoeld om de Advertenties zo goed mogelijk aan te kunnen laten sluiten op de zoekwoorden, waardoor de doorklikratio hoger wordt en de kosten per klik lager.
  • Maak per Adgroup een lijst met zoekwoorden en negatieve zoekwoorden. Hiervoor kunt u natuurlijk ook ue zoekwoordenonderzoek gebruiken.
  • We maken meestal 3 advertenties per Adgroup, zodat we kunnen testen welke het beste werkt. Een advertentie ziet er ongeveer zo uit:
    Final URL
    Headline 1 (ongeveer 30 tekens) | Headline 2 (ongeveer 30 tekens)
    Zichtbare URL-pad
    Beschrijving (ongeveer 80 tekens)
  • Bovendien maken we meerdere extensions aan zoals, sitelink extension, call extension, callout extension, structured snipped extension, etc. Vaak kan dat op campagne niveau.
  • Als audience kunnen we bijvoorbeeld een groep mensen gebruiken die (een bepaalde categorie pagina's) van uw website heeft bezocht. Zo'n audience kunnen we definiëren in Google Analytics en importeren in Adwords:
    1. Klik op de steeksleutel (tools, billing en settings) en klik op Setup - Linked accounts. Daar kunnen we Google Analytics en Google Search console linken aan Adwords.
    2. Ga naar https://analytics.google.com klik op het tandwiel linksonder (beheer / admin) en kies voor Audience definitions - Audience en maak een audience aan.
    3. Ga naar uw Adwords Campagne en kies Audience. Maak een nieuwe audience aan en selecteer daarbij de audience die u net heeft gedefinieerd in Analytics.
    4. U kunt ervoor kiezen om uw doelgroep niet smaller te maken maar door enkel een bodaanpassing toe te passen, bijvoorbeeld een verhoging van 50% op die audience.
  • Ook kunnen we bodaanpassingen doen op bepaalde demografische groepen, zoals bodverhogingen of verlagingen op bepaalde leeftijdsgroepen, inkomensgroepen, op geslacht of combinaties.
  • Met locatietargetting richt u d.m.v. eventuele bodverhogingen en -verlagingen uw advertenties alleen op die locaties waar uw doelgroep vandaan komt.
  • Met Ad schedule laat u uw advertenties alleen op bepaalde dagen of tijden zien.
  • Met devices kunt u bodverhogingen of verlagingen toepassen voor bepaalde apparaten, zoals een bodverhoging op smartphones als u daar meer uit denkt te kunnen halen.
  • Loop alle settings goed na inclusief Meer opties...: u dient namelijk uw eigen IP adressen uit te sluiten om te voorkomen dat u of uw collega's per ongeluk op de advertenties gaan klikken, want dat kost ook geld.
  • Instellingen display campagnes

    Voor display campagnes heeft u banners of videomateriaal nodig om mee te adverteren in het display netwerk. In tegenstelling tot Search Ads, moeten we met Placements instellen op welke websites, apps of YouTube kanalen uw advertenties worden getoond. Voor de rest is veel gelijk aan google search campagnes.

    Checklist Google Ads

    1. Heeft u een Google Ads account gemaakt, een betaalmiddel toegevoegd en uw Google Ads account's Customer ID number aan studiomonelli@gmail.com gestuurd?
    2. Wat zijn uw kritische succesfactoren voor uw bedrijf in het algemeen?
    3. Hoe gaan we uw Google Ads account structureren in campagnes om zo goed mogelijk te kunnen targetten?
    4. Hoe gaan we de campagnes structureren in Adgroups om de advertenties zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de zoektermen?
    5. Link Google Ads en Google Analytics en importeer de doelen uit GA in Google Ads.
    6. Wat zijn per campagne de kritische succesfactoren?
    7. Wat worden per Adgroup de zoekwoorden en de negatieve zoekwoorden?
    8. Zijn er per Adgroup minimaal 3 Advertenties inclusief extensions gemaakt om te kunnen experimenteren welke het beste werkt?
    9. Is er in elk geval een campagne gemaakt op uw merknaam om misbruik door concurrenten moeilijker te maken?

    Uw input

    Laat het ons even weten als het bovenstaande is gelukt of dat uw wilt dat wij het voor u in orde maken. Wilt u liever persoonlijk afspreken bij u op kantoor? Dan maken we natuurlijk graag een afspraak.
    Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies en daarmee vergelijkbare technieken in.
    Meer informatie Ok